La cinci luni de la invazia rusă a Ucrainei, rămâne o lipsă uluitoare de înţelegere din partea multor factori de decizie şi comentatori occidentali a dimensiunilor economice ale invaziei preşedintelui Vladimir Putin şi a ceea ce a însemnat aceasta pentru poziţionarea economică a Rusiei atât pe plan intern, cât şi pe plan global.
Departe de a fi ineficiente sau dezamăgitoare, aşa cum au susţinut mulţi, sancţiunile internaţionale şi retragerile voluntare ale afacerilor au exercitat un efect devastator asupra economiei Rusiei. Deterioarea economiei a servit ca o completare puternică, chiar dacă subapreciată, a peisajului politic în deteriorare cu care se confruntă Putin, scriu, într-un articol de opinie pe Foreign Policy, Jeffrey Sonnenfeld, profesor de managemnet şi decan asociat la Yale School of Management, şi Steven Tian, director de cercetare la Yale Chief Executive Leadership Institute.
În primul rând, datele economice publicate de Kremlin sunt tot mai filtrate – parţiale şi incomplete, eliminând în mod selectiv valorile nefavorabile. Guvernul rus a reţinut progresiv de la publicare un număr tot mai mare de statistici cheie care, înainte de război, erau actualizate lunar, inclusiv toate datele despre comerţul exterior. Printre acestea se numără statisticile referitoare la exporturi şi importuri, în special cu Europa; date privind producţia lunară de petrol şi gaze; cantităţi de export de mărfuri; intrările şi ieşirile de capital; situaţiile financiare ale marilor companii, care erau publicate în mod obligatoriu de către companii; datele de bază monetară ale băncii centrale; date privind investiţiile străine directe; date privind împrumuturile şi iniţierea împrumuturilor; şi alte date legate de disponibilitatea creditului. Chiar şi Rosaiaţia, agenţia federală rusă de transport aerian, a încetat brusc să publice date despre volumele de pasageri ale companiilor aeriene şi ale aeroporturilor.
Citeste mai mult: adev.ro/rfi6px
Descoperă mai multe la Lumea 🌐 mapamondⓜmedia
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.